6 vinkkiä henkiseen kevätsiivoukseen

6 vinkkiä henkiseen kevätsiivoukseen

with Ei kommentteja

Jostain syystä ajattelemme usein, että henkisyys on jotain kovin mystistä ja ylevää. Tuon maagisen tilan saavuttaaksemme meidän on ehkä lähdettävä joogaretriitille Balille tai ashramiin Intiaan tai tehtävä suuria muutoksia: jätettävä tuttu ja turvallinen puolisomme tai työmme ja syöksyttävä uusiin, hurjiin seikkailuihin.

Niin voi toki tehdä, mutta dramaattinen aloitus ei ole mikään edellytys henkiselle kasvulle.

Hienoja oivalluksia on täysin mahdollista saada keskellä arkipäivää, vaikkapa kotisohvalla, lenkillä tai bussissa matkalla töihin.

Itse saan suurimmat oivallukseni yleensä istuskellessani varsin epäeksoottisesti kulahtaneessa nojatuolissa, vanhat villasukat jalassa. Tai keskellä arkista vuorovaikutustilannetta – kun olen vaikkapa vähällä hermostua ja tiuskaista toiselle ja tajuan äkkiä, että voin sen sijaan olla hiljaa ja hymyillä. Wuhuu!

Kärsivällisyyttä kassajonossa

Käytännössä meillä on päivittäin tilaisuus oppia vaikka kuinka paljon asioita – ja sitähän se henkinen kasvu juuri on. Suurin henkinen opettaja on ihan tavallinen arki. Opetukset tarjoillaan meille ystävällisesti aivan nenän eteen – ei tarvitse kuin pitää silmät auki. Voimme kasvaa ihmisinä joka ikinen päivä vaikkapa harjoittelemalla kärsivällisyyttä kassajonossa, myötätuntoa kaverin kriiseillessä tai luottamusta laskun eräpäivän lähestyessä. Tai ehkä illan elokuva lisää itsetuntemusta ja inspiroi ottamaan elämässä uuden askeleen, tai kirjasta luettu lohdullinen lause antaa tukea, vahvistusta ja voimaa jatkaa.

Omaa henkistä kasvua voi arjessa toki halutessaan hiukan vauhdittaa. Seuraavat keinot ovat hyväksi havaittuja.

  1. Tee tilaa uudelle luopumalla vanhasta.

Tilaa voi raivata ihan fyysisesti siivoamalla ja heittämällä pois kaiken turhan roinan, jota ei enää tarvitse (konmarittamisessa on ideaa!) Fyysisen tilan siivoamisen lisäksi juuri nyt on hyvä aika tehdä kevätsiivous myös mielessä. Se tapahtuu parhaiten niin, että antaa itselleen luvan hetken aikaa vain olla kaikessa rauhassa ja keskittyy kuulostelemaan itseään.

Sulje silmäsi, anna ajatustesi tulla ja mennä niitä arvostelematta tai niihin takertumatta ja rentoudu vähitellen tähän hetkeen. Hengitä rauhallisesti, anna itsesi tyyntyä. Huomaa lempeä rauhan pohjavirta mielen metelin alla. Se on todellista; muu hälinä ympärilläsi ei. Päästä jokaisella uloshengityksellä irti kiireestä, huolista ja stressistä. Hengitä sisään rauhaa, rakkautta ja tyyneyttä.

  1. Tarkastele uskomuksiasi.

Tule tietoiseksi siitä, mihin uskot ja miten reagoit maailmaan uskomuksiesi perusteella. Suhtaudutko toisiin ihmisiin epäluuloisesti ja pelokkaasti vai luottavaisesti ja avoimesti? Oletko itsellesi ankara vai lempeä? Tukevatko uskomuksesi kasvuasi vai ovatko ne pikemminkin lannistavia tai tukahduttavia? Usein henkinen eteneminen edellyttää, että luovumme vanhoista uskomuksista, joihin olemme turvautuneet koko ikämme. Se vaatii rehellisyyttä eikä aina tunnu mukavalta, mutta kannattaa.

  1. Avaudu uudelle.

Tutustu uudenlaisiin näkökulmiin ja eriäviin uskomuksiin. Lue mielenkiintoisia kirjoja, käy inspiroivilla kursseilla ja juttele ihmisten kanssa, jotka elävät aivan erilaista elämää. Sinussa tapahtuu pieni henkinen herääminen joka kerta, kun opit ja ymmärrät jotain uutta. Kun luovut vanhoista rajoittavista ajatusmalleista ja pidät mielesi avoimena uusille ajatuksille, näkemyksille ja mahdollisuuksille, avaudut kokemaan yhä mielenkiintoisempaa ja rikkaampaa elämää.

  1. Mene ulos luontoon.

Luonnossa on helppo olla oma itsensä. Metsissä, rannoilla ja niityillä kokee lähes väistämättä läsnäoloa ja rauhaa. Usein kuitenkin kyhjötämme päivät sisätiloissa tietokoneidemme ääressä, joten ei ole mikään ihme, jos yhteys ympäröivään luontoon (ja samalla omaan itseen) välillä katkeaa. Siksi sitä on hyvä ihan tietoisesti vahvistaa. Pyri siis viettämään välillä aikaa luonnossa. Jos et pääse maalle tai mökille, kaupungeissakin on puistoja, puita, puutarhoja, joenrantoja ja lenkkipolkuja. Älä vilkuile luonnon helmassa puhelinta, vaan anna itsellesi lupa nauttia ja koe luonnon parantava voima.

  1. Pidä hyvää huolta itsestäsi.

Elämällä terveesti kiität, arvostat ja vahvistat kehoasi. Pysyt elinvoimaisena ja yhteydessä itseesi ja sisäiseen ohjaukseesi – kutsuitpa sitä sitten intuitioksi, korkeammaksi minäksi, maailmankaikkeudeksi tai joksikin muuksi. Jos olo on tukkoinen ja keho uupuu, on vaikea pysytellä henkisesti valppaana ja innostua uudesta. Rakasta kehoasi ruokkimalla sitä oikein, pitämällä se liikkeessä ja hoivaamalla sitä kaikin tavoin.

  1. Älä suorita henkisyyttä.

Henkistä etenemistä ei voi pakottaa. Se tapahtuu harvoin sormia napsauttamalla. Henkilökohtainen kasvu on pitkälti tarkkailua, huomioiden tekemistä ja oivaltamista. Joka päivä pääsemme pikkuisen pidemmälle. Kiirettä ei ole ja tilaisuuksia tulee taatusti eteen yllin kyllin. Tee se, mihin pystyt ja päästä irti. Se riittää.

Sinun polkusi on täydellinen juuri sinulle. Luota siihen.

Leena Siitonen

Leena Siitonen on henkisen kasvun ohjaaja, näkijä ja energiavalmentaja, joka lähestyy henkisyyttä rennolla otteella. Leena tekee intuitiivisia tulkintoja ja ohjaa valmennettaviaan energiatyöskentelyn avulla stressistä ja turhautumisesta sisäiseen varmuuteen, eheyteen ja tasapainoon vastaanotollaan Helsingin Vallilassa ja Skypen kautta. Leenan Lempeän elämän käsikirja säätäjille on ilmestynyt Viisas elämä -sarjassa.

Seuraa hyviä viboja jo tänään ja tilaa Leenan uutiskirje! Saat heti lahjaksi inspiroivan Vibat haltuun -videoluennon energioiden hallinnasta.

Tutustu Leenan palveluihin

Seuraa Hyviä Viboja Facebookissa ja Instagramissa

Jaa blogiteksti:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin